Joi 18 iulie 2013, am participat la o scurta sesiune de branding organizata de catre Maastricht School of Management Ratiu. Este o institutie de invatamant de afaceri, de filiera olandeza, care organizeaza programe tip EMBA in Romania inca din 2010. Este prezenta in 20 de tari si pe 3 continente (Europa, Asia si Africa).
In martie 2013, Maastricht School of Management (MSM) si the Pilkington Ratiu Business School (PRBS) au fuzionat luand astfel fiinta “Maastricht School of Management Ratiu”.

Evenimentul a fost deschis publicului larg si asa am ajuns si eu acolo, in urma unui post al unui prieten de pe Facebook.

Subiectul sesiunii a fost brandingul de tara, iar cea care ne-a vorbit este una dintre profesoarele asociate ale scolii.

Elsa G. Wilkin-Armbrister vine din Nevis, una dintre insulele din Caraibe si are un masterat in Marketing precum si o vasta experienta internationala.


Intregul sau discurs sau a fost foarte interesant si inspirator pentru mine, in calitate de participant nespecialist. In timpul expunerii sale mi-au venit foarte multe idei pe care le-am notat repede pe carnetel de teama sa nu le pierd.

Expunerea sa pur si simplu mi-a schimbat perspectiva de abordare in ceea ce priveste relatia cu clientul, marketingul si brandingul. Si nu in ultimul rand m-a invatat ce ar trebui sa imbunatatim noi romanii si cum sa gandim atunci cand ne pregatim sa atragem turisti straini. Am realizat cat de important este sa ai in fata ta o persoana din afara tarii care sa iti dea o alta perspectiva fata de ce se intampla la noi.

Sper ca printre cei prezenti in sala, erau si specialisti din Ministerul Turismului sau macar din industria turistica si ca au retinut sfaturile simple, practice si aplicabile ale Elsei.

Ne-a impartasit bineinteles si experienta sa pe pamant romanesc, care din fericire a fost una agreabila.
Calatorind impreuna cu fiica sa de 5 ani, a fost placut impresionata inca de la sosirea pe aeroport pentru ca acolo a fost intampinata de un ghid care a tratat-o pe fiica sa ca pe un adult nu ca pe un copil. Se pare ca aceasta abordare inspirata a ghidului a multumit-o si acest prim contact cu Romania a primit o bila alba. Ne-a mai spus ca i-a placut foarte mult clima, faptul ca aici  a gasit o vara adevarata, calda.

I s-au pus intrebari despre problemele pe care le are Romania si a raspuns asa :
«  Si ce daca aveti gropi ? Si alte tari au ! Nu va uitati la ce nu aveti. Uitati-va la ce aveti si incercati sa gasiti unicitatea acestei tari pe care o puteti promova in strainatate. » Si alte tari au avut probleme insa si le-au rezolvat sau ameliorat astfel incat turismul de acolo a putut fi revigorat.


Insa ceea ce crede ca ar trebui sa facem noi este sa incepem sa fim mandri ca suntem romani. Ei asta da provocare ! Si la asta chiar nu m-as fi gandit.

Ca sa rezum, sfaturile primite de la Elsa, care cred eu ca merita retinute au fost urmatoarele :

  • Alege-ti modele puternice si compara-te cu ele. Bate-te cu cei mai buni jucatori din domeniul ales.
  • Foloseste Social Media pentru promovare dar fii constient de partile pozitive si nu le subestima pe cele negative si impactul potential.
  • Gandeste-te foarte bine ce tip de mesaj trimiti ca brand si ce tip de clienti vrei sa atragi. Coerenta mesajului trimis si a canalellor alese pentru difuzare e foarte importanta.
  • Creeaza interactivitate cu clientii tai si tine cont de sugestiile si feedback-ul primit pentru a-ti adapta permanent produsul in functie de nevoile acestora.
  • Intariti mandria nationala de romani, caci cei mai buni ambasadori ai unei tari sunt in primul rand cetatenii sai – asta pentru brandingul de tara

Mi-a placut foarte mult aceasta sesiune si sper sa mai am ocazia sa mai particip la astfel de evenimente, intr-o atmosfera relaxata si prietenoasa din care sa invat cat mai multe lucruri.



Prezentarea Elsei poate fi gasita aici.
0 Responses

Trimiteți un comentariu