Atunci cand m-am apucat de bloggarit una dintre regulile autoimpuse a fost sa nu scriu niciodata 2 posturi in aceeasi zi. Dar astazi, am decis sa incalc aceasta regula si printzipurile pentru un scop nobil – Gaudeamus 2013. Rules are meant to be broken right? Eu le fac eu le incalc! Insa tot ce vroiam sa spun nu se putea scrie intr-o singura postare…asa ca……am recidivat.

Din gazeta oferita gratuit la intrare, am gasit niste informatii interesante pe care m-am gandit sa le spun si altora. Am uitat sa mentionez in postarea precedenta un aspect important - la Gaudeamus intrarea costa 5 lei.


Targul de anul acesta (20 – 24.11.2013) a ajuns la editia cu numarul 20. S-a deschis exact pe data de 20 noiembrie 2013 care este Ziua internationala a drepturilor copilului.

Anul acesta la Gaudeamus, invitatul de onoare a fost fost Grupul Tarilor Nordice (Danemarca, Norvegia, Islanda, Norvegia si Suedia) care sunt un model de educatie alternativa prin literatura. Marturisesc ca nu am apucat sa acord foarte mare atentie standurilor acestor tari, insa din ce am vazut, trecand razant pe langa ele a fost ca amenjasera un spatiu primitor, cu o canapea confortabila si o biblioteca unde puteai gasi autori nordici tradusi si publicati de edituri romanesti. Tot aranjamentul precum si oamenii prezenti acolo iti inspira respect. Citind gazeta am aflat ca aceste tari pun un accent deosebit pe educarea copiilor lor pe care ii trateaza cu mult respect si pe care ii incurajeaza sa faca propriile elegeri inca de la varste fragede, respectandu-le liberul arbitru. Copiilor nu li se vorbeste despre printi, printese si lumi de basm ci despre problemele societatii in actuale in care traim (cum ar fi violenta, divort, moarte sau homosexualitate) deoarece adultii cred in capacitatea lor de a intelege aceste lucruri inca de la varste fragede. Wow frate! Asta pentru Romania e inca SF. Nu ma mai mir acum de ce aceste tari sunt printre cele mai echilibrate si au un nivel de trai ridicat. Cheia se numeste EDUCATIE dar educatie facuta ca lumea.

Campania ONG-ului cu lamaile
Grupul Tarilor Nordice a pregatit publicului pe langa filme, carti si o serie intreaga de evenimente care sa permita vizitatorilor familiarizarea cu cultura, literatura si gastronomia acestor tari. Unde mai pui ca la fiecare ora avea loc o prezentare, un workshop sau o lansare. La naiba….pe masura ce scriu ma oftic si mai tare zau!

Stiati ca:

  • In Islanda gradul de alfabetizare e de 100%? Cum se poate la ei si revolutie pasca dar ferma si alfabetizarea intreagii tari? Ar trebui sa invatam de la ei ca avem ce!
  • 1 din 10 izlandezi publica cel putin o carte de-a lungul vietii sale? Asta nu prea imi vine a crede….dar….o fi. Inseamna ca sunt neam de scriitori, parol!
  • Danemarca e considerata “cea mai fericita tara din lume”? vreau in vacanta la ei…J
  • In Finlanda aproximativ 70% dintre parinti le citesc cu voce tare povesti copiilor lor?


Ce putem vedea la Gaudeamus:

  • Piese de teatru si momenet de pantomima
  • Discutii la Cafeneaua critica (proiect de dezbateri culturale pe teme de actualitate), gazduite in afara targului de Club A.
  • La nivelul 2, editura Anastasia exista un cufar cu “CARTI BUNE”. Cartile dinauntru sunt de vanzare, cufarul insa nu. J
  • Proiectii de filme si lansari de carti care au legatura cu cinematografia. 

Observ ca la Gaudeamus diferitele fatete ale culturii se intrepatrund intr-un mod armonios. Pacat ca nu am avut la dispozitie o zi intreaga. In mod cert nu m-as fi plictisit. Insa as fi plecat de acolo ametita.

Chiar eram putin ametita...dar de la carti nu de la altceva

Daca ti se face foame dupa atata colindat printre carti, la Gaudeamus poti gasi si de’ale gurii. Ca vorba aceea Mens sana in corpora sano. Dupa hrana spirituala trebuie sa ne ingrijim si de corp asa ca poti cumpara : nuga, isler, miere, gemuri, dulceturi, siropuri, prajituri sau biscuiti ori bomboane poleite de pom.

Pe langa acestea, la Gaudeamus mai poti cumpara genti, tricouri cu definitii de la A.S.U.R, caiete vintage de la Curtea Veche, tablouri, masti venetiene, agende, felicitari, cd-uri, dvd-uri, calendare. Deci de toate pentru toti!

Nici minoritatile nationale nu au fost uitate. La Gaudeamus se gasesc standuri ale Comunitatii Evreiesti din Romania, ale Rusilor-Lipoveni, Macedonenilor si Italienilor.

Nu stiu ce numar de vizitatori trecusera pragul Gaudeamus-ului pana azi, dar se pare ca numarul lor este in crestere. Cine zicea ca romanii nu citesc? BA CITESC!


P.S. Si mie mi s-a facut foame dupa aceste 2 postari J


Informatii preluate din gazeta Gaugeamus 2013
0 Responses

Trimiteți un comentariu